A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. pályázatán a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. nyert, ők készíthetik el 6,5 millió forintért azt a tanulmányt, ami a tervezett gyorsforgalmi út várható forgalmáról.
Sokat még nem lehet tudni a pontos nyomvonalról, ám érdemes a tanulmány megállapításait figyelni, hiszen tapasztalat szerint egy ilyen út megépítése a környékbeli ingatlanok árának átlagon felüli növekedését hozza maga után. Így érdemes a nyomvonal mellett ingatlanba fektetni. A tanulmány ugyanis azt fogja megbecsülni, hogy az érintett településeknek milyen lesz a forgalma. Ebből viszont kiolvasható már a nyomvonal is.
A tervezett út nyomvonaláról egyenlőre csak annyit lehet tudni, hogy az a Sopron-Szombathely-Nagykanizsa-Szekszárd-Szeged vonalon lesz és nagyjából 320 kilométer hosszúságban épül majd meg. Az úton nem lesz leállósáv és 2×2 sávosra tervezik. Ha véglegesítik a nyomvonalat, akkor megugorhat a környékbeli szántók és egyéb ingatlanok értéke.
Az M9-es gyorsforgalmi út nyomvonala mellett erőteljes felvásárlás indulhat meg. Ha valaki emiatt felvásárlásban gondolkodik, figyelembe kell vennie, hogy még az optimista forgatókönyv szerint is csak a következő évtized elején fogják átadni az első, Szombathely-Sopron közti szakaszt. No meg persze azt is, hogy sok minden befolyásolhatja a pontos nyomvonalat, többek közt a helyi lobbiérdekek és a szokásos lakossági ellenállás.
Az FHB földpiaci felmérése alapján az látható, hogy az autó út által érintett Dél-Dunántúli és Dél-Alföldi részeken az országos átlag feletti áremelkedés figyelhető meg. A pontos nyomvonal ismeretében ez a hatás csak növekedni fog. Az állam ugyanis el fogja kezdeni azoknak a földterületeknek a felvásárlását, amik szükségesek az út építéséhez és jelenleg nem állami kézben vannak. Ez jó üzlet lehet azoknak, akik befektetési céllal megelőzik az államot és maguk vásárolják fel a földterületeket, amiket azután jó alkupozícióból kellő nyereséggel tudnak majd az államnak továbbadni. Ráadásul, mire az útépítés abba a fázisba kerül, hogy a pontos nyomvonal publikus lesz és az állami felvásárlás megindul, már lejár a földvásárlási moratórium is, így sok tőkeerős külföldi is vásárolhat emiatt a nyomvonalon termőföldet.
A Nyugat-Dunántúlon eleve magasabbak a szántóföldek árai, mivel itt a birtokszerkezet koncentráltabb és a külföldi zsebszerződések is eleve felhajtják az árakat. Sok osztrák és más külföldi gazda évtizedek óta gazdálkodik itt úgy, hogy a földeket zsebszerződések segítségével használja.
A nyomvonal által közvetlenül érintett földterületek értéknövekedésén túl várhatóan az egyéb, főleg ipari ingatlanok ára is növekedni fog akkor, ha az út megépül, mivel annak erős gazdaságélénkítő hatása is van. Nagykanizsán is sokat várnak az épülő M9-estől, de Taszár is logisztikai befektetők érdeklődésére tarthat számot, ha az épülő út nyomvonala kellően közel lesz a repülőtérhez.
Forrás: http://www.ingatlan1.hu/magazin/a-keszulo-m9-es-miatt-nohetnek-az-ingatlanarak-soprontol-szegedig/